Kasza gryczana – Dlaczego warto częściej ją jeść?

Kasza gryczana do niedawna była przeżytkiem pochodzącym raczej z kuchni naszych babć, niż nowoczesnych młodych ludzi. Dziś po zachłyśnięciu się powszechnym dostępem do tanich gotowych dań i wysoko przetworzonych przekąsek, powracamy do prostego jedzenia bez sztucznych ulepszaczy. Współcześnie wszystkie odmiany kasz mają swój wielki powrót, gdyż są niezwykle zdrowe i stanowią świetną bazę do wielu potraw.

Dlaczego warto na stałe włączyć kaszę gryczaną do swojego jadłospisu?

Aby być zdrowym najlepiej nie zdawać się na dostępne w sklepach gotowe dania pełne konserwantów, dodatkowego cukru i soli oraz innych chemicznych ulepszaczy, ale warto samodzielnie przygotowywać swoje codzienne menu używając pełnowartościowych produktów z ekologicznych upraw. Wybierając składniki do ugotowania domowego obiadu, musimy koncentrować się na produktach, które będą równocześnie smaczne i bogate w cenne substancje odżywcze. Do takich pokarmów zalicza się z pewnością kasza gryczana, która stanowi bogate źródło węglowodanów złożonych. Do innych jej zalet należy to, że:

  • jest bogatym źródłem krzemu, który odpowiada za piękne włosy, skórę i paznokcie,
  • obniża poziom złego cholesterolu LDL we krwi,
  • pomaga regulować nadmiernie podwyższone ciśnienie krwi,
  • dostarcza błonnika pokarmowego, zarówno tego rozpuszczalnego, jak i nierozpuszczalnego. Pierwszy z nich obniża glikemię po posiłku, natomiast drugi wspiera układ trawienny poprzez pobudzenie perystaltyki jelit,
  • dzięki niskiemu indeksowi glikemicznemu jest doskonałych źródłem węglowodanów złożonych dla cukrzyków,
  • zawiera stosunkowo dużo łatwo przyswajalnego białka na tle innych popularnych kasz takich jak kasza jęczmienna,
  • nie zawiera glutenu przez co mogą ją spożywać osoby, które są na diecie bezglutenowej oraz chore na celiakię,
  • zawiera dużo witamin i minerałów – witaminy z grupy B, witaminę E, K, miedź, żelazo, potas, magnez, wapń, mangan, cynk i fosfor, jod oraz sód,
  • jest pomocna w przypadku zespołu jelita drażliwego, a także zaparć i biegunek,
  • wspiera prawidłowe działanie układu odpornościowego i przeciwdziała stanom zapalnych dzięki licznym antyutleniaczom, do których należą tokoferole, kwas fenolowy oraz flawonoidy.

Na co zwrócić uwagę wybierając kaszę gryczaną?


Żeby nasz organizm jak najwięcej zyskał warto wybierać pełnowartościowe produkty. Lepiej unikać tak zwanej kaszy krakowskiej, która w wyniku dłuższej obróbki i drobniejszego zmielenia traci część swoich właściwości. Najlepiej wybierać produkt od sprawdzonego producenta z ekologicznej hodowli. Warto też zwrócić uwagę, czy kasza jest palona lub prażona, gdyż to także sprawia, że zmniejszają się jej wartości odżywcze.

Food obraz autorstwa timolina - www.freepik.com